عضویت در خبرنامه

درباره باکو

جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان مهم و بزرگترین کشور در منطقه قفقاز اوراسیا است. پایتخت، باکو، به سرعت خود را به یک شهر مدرن توسعه یافته تبدیل کرده است،

در طول جنگ قره باغ کوهستانی در سال 1994، هفت ناحیه آذربایجان در جنوب غربی، توسط ارمنستان سرنگون شد.بسیاری از جزایر در دریای خزر نیز بخشی از جمهوری آذربایجان هستند.

معرفی شهر باکو

آذربایجان از 65 منطقه و 69 شهر تشکیل شده است که پایتخت آن باکو است. در حالی که آذربایجانی زبان رسمی است، به دلیل حکومت روسیه برای سالهای بسیاری، زبان روسی و ترکی نیز به طور گسترده ای صحبت می شود. در برخی مناطق، مردم نیز به زبان انگلیسی، آلمانی و عربی صحبت می کنند.

جمهوری آذربایجان یک جمهوری یکپارچه است که عمدتا از مسلمانان قومی آذری و شیعه تشکیل می شود که بخش بزرگی از جمعیت آن را تشکیل می دهند. مسیحیان ارتدکس و یهودیان نیز نقش خود را به عنوان بخشی از اقلیت ها بازی می کنند.

اقتصاد آذربایجان عمدتا به تولید نفت و گاز طبیعی بستگی دارد. سایر صنایع که به اقتصاد کشور کمک می کنند عبارتند از پنبه و محصولات کشاورزی.

نام پایتخت آذربایجان ریشه ای فارسی دارد درباره آن که باکو از چه کلمه ای گرفته شده است اختلافاتی وجود دارد و انتخاب این اسم به دلیل باد های شدید شهر باکو بوده است. در واقع در تمام طول سال در باکو بادهای پر قدرتی می وزد که باعث شده این پایتخت را به عنوان «شهر باد ها» بشناسند.

فرهنگ غذایی باکو

پنکیک، سوپ و نان بخش بزرگی از غذاهای روزانه آذربایجان را تشکیل می دهند. گوشت و مرغ دارای ویژگی های برجسته در تمام مواد غذایی مانند کباب، گوشت چرخ شده، و غیره. از میان میوه ها سیب، گیلاس، انگور، خربزه، تمشک، آلو و هلو ها برجسته هستند. چای سیاه شیرین یا شربت آذربایجان یک نوشیدنی بسیار محبوب در میان مردم محلی نیز است.

همانند غذاهای ایرانی پلو در کشور آذربایجان نقش پر رنگ و مداومی داردکه با سبزیجات مختلف یا زعفران سرو میشود

کباب ها و شیشلیگ ها نیز از غذا های پر کاربرد آذربایجان محسوب میشود که آذری ها انواع گوشت های بره،گوساله،اردک،مرغ،ماهی و خاویار را به سیخ میکشند کباب های لذیذی تهیه میکنند.

جغرافیایی باکو

باکو از آن شهرهاست که به سبب موقعیت جغرافیایی اش مقصد جالبی برای هموطنان محسوب می شود.این شهر از راه هوایی تنها ۲ ساعت با ما فاصله دارد.البته موقعیت جغرافیایی تنها انگیزه دهنده سفربرای گردشگران نیست و هزینه های مناسب این کشور و موقعیت ساحلی باکو و البته بافت اروپایی و سازه های مدرن این شهر نیز از جمله دلایلی است که مسافران ایرانی را به سوی باکو جذب میکند.

باکو پاییتخت جمهوری آذربایجان است که در حاشیه دریای کاسپین قرار دارد.باکو نه تنها وسیع ترین شهر کشور آذربایجان است بلکه بزرگترین شهر منطقه قفقاز نیز بوده و امروزه به سبب ویزگی های مدرنش مانند بافت اروپایی و پیشرفت قابل توجهش به قطب گردشگری این کشور نیز بدل شده است .این شهر همچنین مرکز علمی فرهنگی و صنعتی جمهوری آذربایجان محسوب میشود و بنابراین اهمیتی دو چندان دارد.

از دیگر ویژگی های مشخص این شهر می توان به ارتفاع منفی ۲۸ متری اش اشاره کرد که در واقع پایین تر از سطح دریا قرار گرفته است.به این ترتیب باکو کم ارتفاع ترین پایتخت دنیا را به خود اختصاص داده و همچنین بزرگترین شهر دنیاست که پایین تر از دریا قرار گرفته است.

اماکن دیدنی و جاذبه های باکو

هزینه های سفر به این شهر مناسب ومقتصدانه است.مراکز خرید مدرن و جاذبه های جدید باکوبسیار دیدنی است.

شهر باکو جمعیتی در حدود ۳ میلیون نفر را در خود جای داده و از

لحاظ تقسیمات شهری به۱۲ بخش تقسیم میشود.مرکز این شهر میدان فواره است که در اطراف انبوهی از پاساژ ها مغازه ها رستورانها و ... احاطه می شود.از خیابان های شهر نیز میتوان به خیابان نظامی اشاره کرد که در واقع پیاده رویی عریض و بزرگ است بوتیک ها و فروشگاه های مختلفی داشته و محبوبیت بسیاری در نزد باکو نشینان و گردشگران دارد.

از دیگر مناطق دیدنی و گردشگری باکو :

۱.ونیز کوچک

۲.برج دختر

۳.شهر قدیمی

۴.کاخ شیروان شاه

۵.کلیسای آلمانی

۶.رستوران موزه شیروان

۷.مسجد حیدر

۸.قبوستان

۹.موزه تاریخی آذربایجان

۱۰.آتشگاه

۱۱.مرکز حیدر علیف

۱۲.موزه فرش

۱۳.کلوپ ساحلی آمبرون

۱۴.برج های شعله

آب و هوای باکو

باکو که در ساحل دریاچه کاسپین قرار گرفته آب و هوای معتدل و نیمه خشک دارد

حمل و نقل باکو

شهرداری باکو از سال ۱۰۱۵ سیستم بلیط الکترونیک را با نام باکی کارت راه اندازی کرد که در برای مترو و اتوبوس قابل استفاده است.

تاکسی های شهر باکو هزینه بالایی ندارد که در کنار خیابان منتظر مسافرند این تاکسی ها تاکسی متر ندارند و حداقل هزینه آنها از ۵ منات شروع میشود.

تصاویر

shirvan1.jpg baku-tower11new.jpg Ateshgah-of-Baku-Azerbaijaan.png Fountain-square-Baku-Caspian-Sea.png A-view-of-Baku-and-Its-Boulevard.png Palace-of-Shivranshahs-in-Baku-city.png
An item with the same key has already been added. Key: text