عضویت در خبرنامه

آشنایی با کوش آداسی ترکیه

اين شهر توسط مردماني كه در 3000 سال قبل از ميلاد مسيح از فلات مركزي آناتولي به اين مكان مهاجرت كرده اند پايه ريزي شده است.آب و هواي معتدل اين منطقه اين اجازه را به ساکنان آن داده بود تا به توليد محصولات كشاورزي مانند زیتون ، انگور و انجیر در زمین های حاصلخیز اطراف بپردازند.

اين شهر در سال 546 قبل از ميلاد به تصرف ايرانيان درآمد.در سال 200 قبل از ميلاد امپراتوري رم اين شهر را به تصرف خود درآورد و بعد از تقسيم امپراتوري رم ، امپراتوري رم شرقي بر اين شهر تسلط يافت.

يك زلزله باعث تغيير مسير رودخانه ، آب و هوا و در نتيجه نابودي شهر افسوس در نزديكي کوشی آداسی گرديد و در آن زمان اين امر باعث شد کوشی آداسی بعنوان يك معبر مهم مورد توجه قرار گيرد.

پس از حمله سلطان محمد فاتح ، اين شهر در سال 1413 توسط امپراتوری عثمانی اداره می شد. در دوران سلطنت عثمانی ها، کوشی آداسی به ساختمان های با شکوه مشهور شد.

كاروانسراي اوكاز محمت پاشا يكي از بناهايي است كه در آن ميتوان معماري دوران عثماني را بوضوح مشاهده نمود.

دروازه قلعه، دیوارها و مساجد و همچنین ارگ قلعه در جزیره کبوتر ، در دوره عثمانی ساخته شده است كه منعکس کننده سبک معماری دوران است.

پس از جنگ جهانی اول در سال 1919 کوشی آداسی مورد تاخت و تاز یونانیان قرار گرفت و طي يك مبارزه طولاني در سال 1922 کوشی آداسی بخشي از جمهوري تركيه شد.

آب وهوای کوش آداسی :

یکی از خصوصیات کوش آداسی این است که هوای آن کاملاً مدیترانه ای است با تابستانهای گرم و زمستانهای نسبتاً سرد. حدود 300 روز در سال مردم به این شهر سفر میکنند و سواحل آن لذت میبرند.

اما بهترین فصل سفر به کوش آداسی از 15 خرداد الی 15 شهریور میباشد. البته گرانترین فصل سفر از 15 تیر تا 15 شهریور میباشد اما چنانچه بتوانید اواخر اردیبهشت ماه تا اوسط خرداد ماه به کوش آداسی سفر کنید از لحاظ قیمتی بسیار به نفع شما خواهد شد . همچنین در این زمان آب و هوای بسیار معتدل و مطلوبی در انتظار شما خواهد بود.

بسیاری از ایرانیان در تهطیلات عید به ترکیه سفر میکنند اما در این موقع از سال هنوز استفاده از تفریحات آبی تا حد بسیار زیادی مقدور نمیباشد.

جغرافیای کوش آداسی :

کوشاداسی یا جزیره پرنده در ۷۱ کیلومتری شهرستان مرکزی استان آیدین و در نوار ساحلی منطقه اژه واقع گردیده‌است. این شهرستان که از شمال با سلجوق و پاموجاک و از جنوب با شبه جزیره دیلک همسایه‌است در کانون مراکز مهم گردشگری از جمله ازمیر، افس، مریم آنا، ملیت، دیدیم پاموک، کاله، مارماریس و بودروم قرار دارد. بندر گوش آداسی به علت نزدیکی با جزیره یونانی ساموس برای گردشگران که به ترکیه مسافرت می‌کنند از جذابیت خاصی برخوردار است. قایق‌های تفریحی مدرن که تورهای آبی را برگزار می‌کنند زیبایی خاصی به این بندر بخشیده‌اند. بندر کوش آداسی یکی از بنادر مهم منطقه می‌باشد.

اماکن دیدنی وجذابیتهای کوش آداسی :

در کوش آداسی می توان با کشتی به جزایری که در حاشیه آن است و فاصله آن تا ساحل بسیار کم است سفر کرد و از آب دریای مدیترانه در یک روز لذت برد.در شهر می توان جیپ کرایه کرد و به مناطق اطراف سفر کرد.

یکی از بزرگترین پارکهای آبی اروپا با نام آدالند در شهر كوش آداسی می باشد.توصیه می شود حتماً رافتینگ در پارک آبی آدالند را تجربه کنید. در ساحل و پلاژ آن می توان اسب کرایه کرد و با اسب می توان به داخل دریا رفت.

جاذبه های توریستی کوش آداسی : گوورجین آداسی

در قرن نوزده و در هنگام قیام مورا از سوی عثمانی ها بعنوان کلانتری و جهت مقابله با تهاجمات احتمالی از جزیره ها ساخته شده است.

جاذبه های گردشگری کوش آداسی : بنادر قایق های تفریحی و ناوها

در کوش آداسی 2 اسکله مخصوص کشتی های توریستی و یک بندر قایق های تفریحی با ظرفیت 650 قایق وجود دارد. در بندر کوش آداسی در هر فصل کشتی ها پهلو گیری میکنند. از بندر کوش آداسی در ماههای بهار و تابستان ( از اوایل آوریل الی 20 اکتبر ) سفرهای منظم قایق های موتوری به جزیره یونانی ساموسSamos برگزار میشود . این سفرها در ماههای زمستان بصورت چارتر انجام می گیرد . در بندر در هر ساعت از روز تورهای تفریحی با قایق های مسافربری انجام می گیرد . قایق های تفریحی نیز که تورهای آبی برگزار میکنند در بندر مستقر می باشند.

مناطق دیدنی کوش آداسی : پلاژها

پلاژهای موجود در کوش آداسی عبارتند از :

پلاژدریای خانمها ، پلاژ گوورچین آداسی ، پلاژ ییلانچی بورنو ، پلاژ یاوان سو ، پلاژ کوشتور ، پلاژ کارا اوا ، پلاژ گوزل چاملی ، پلاژ سوگی . پلاژ کالاماکی . آب های گرم آب گرم یاوان سو ( چیبان ) ، آب گرم ونوس ، آب گرم گوزل چاملی ، آبهای گرم مهم کوش آداسی میباشد. در پلاژهای کوش آداسی میتوانید تفریحات آبی انجام دهید. مثل کرایه کردن جت اسکی – کرایه کردن قایقهای پدالی - اسکی روی آب و غواصی.

جاذبه های دیدنی کوش آداسی : غار کاراجا

یک غار غیر فعالی است و به همین جهت رودخانه ای در آن وجود ندارد . لیکن قطرات آبهایی که از شکافهای سقف می چکد ، باعث بوجود آمدن انواع سنگ قطره ها می شود . همچنین در داخل غار استخرها و چند حوضچه کوچک وجود دارد. در داخل غار هوای بخصوصی وجود ندارد. رطوبت هوای داخل غار هر چه بیشتر به داخل رفته شود افزایش می یابد.

جاذبه های توریستی کوش آداسی : پارک ملی دلتای آیدین - بیوک مندرس

محل : استان آیدین و در محدوده شهرستان های کوش آداسی و سوکه قرار دارد

راه ارتباطی : به این پارک ملی که در استان آیدین و در محدوده شهرستانهای کوش آداسی و سکه قرار دارد ، از طریق جاده کوش آداسی - سوکه قابل رفت و آمد می باشد. فاصله این پارک ملی تا کوش آداسی 28 کیلومتر و تا سوکه 34 کیلومتر است .

ویژگیها : بافت ژئولوژیکی شبه جزیره دیلک که از پیشروی کوه سامسون به دریای اژه بوجود آمده از توده های متعلق به دوران پالزوئیک ، مزوزوئیک و نئوژن بوده که یکی از نواحی مندرس است . پلاژهای شنی ، دره ای ، سنگی مرتفع این شبه جزیره بسیار جالب توجه است. بخش شمالی این پارک ملی دارای یک پوشش گیاهی بی نظیر در منطقه مدیترانه است . بویژه گیاهان تیره شاه بلوط و دفنه و نیز کلیه انواع گیاهان مخصوص ناحیه مدیترانه در این شبه جزیره با طراوت و زیبایی خاصی دیده میشود. شاه بلوط مخصوص نواحی جنگلی آناطولی شمالی ، بید ، سرو و غیره تنها در این منطقه از کشور در کنار هم وجود دارد. پارک ملی ، آخرین نقطه غربی آناطولی است که نسل آن در حال انقراض است . همچنین فک مدیترانه و لاک پشتهای دریایی که در کشورهای مدیترانه ای تحت حمایت و حفاظت قرار گرفته اند در کناره ها و سواحل این پارک ملی امکان زاد و ولد و رشد یافته اند.

جاذبه توریستی کوش آداسی : پارک ملی Peninsula

منطقه مقدس واقع در روستای گوزل چاملی که در دامنه تپه دیلک پارک ملی Peninsula قرار دارد که به قرون 9-8 پیش از میلاد تعلق داشته. در آنجا در میان محیطی که زیبا میتوان شگفت انگیز ترین منظره ها و تعدادی از نادرترین حیوانات وحشی در ترکیه شامل چیتای آناتولی و بعضی از آخرین باقیمانده های اسبهای وحشی را دید. این پارک حفاظت شده است.

تصاویر

An item with the same key has already been added. Key: text