عضویت در خبرنامه

کلیسای سامبا

کلیسای ثامبا که به کلیسای تثلیث ، کلیسای اصلی ارتدکس گرجی شهرت دارد در شهر تفلیس که پایتخت گرجستان میباشد واقع شده است .

ساخت این کلیسا از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی به طول کشیده است و به ظرفیت ۱۵٬۰۰۰ تَن و ارتفاع ۹۷ متربه عنوان‌های بزرگترین کلیسای ارتدکس در جهان شهرت دارد . این کلیسا لقب مرتفع ترین کلیسا در جهان را به خود اختصاص داده است.

معماری کلیسا به عنوان آمیزه‌ای از سبک‌های سنتی معماری مذهبی گرجی در مراحل مختلفی از تاریخ محبوبیت دارد همچنین در برخی نقاط از معماری بیزانس الهام گرفته است .

کلیسای جامع تثلیث واقع بر یک گنبد مخروطی شکل ۸ ستونی می‌باشد. این گنبد از طلا ساخته شده و از پایین گنبد تا بالا ترین قسمت گنبد که صلیبی که بر روی آن قرار دارد به ارتفاع 5/7 میباشد . این کلیسای بزرگ از ۹ کلیسای کوچک تر و ۵ کلیسای کوچک دیگر در طبقات زیرین تشکیل شده است .

کل مساحت این کلیسا معادل ۵۰۰۰ متر مربع میباشد و همچنین دارای حجمی معادل ۱۳۷ متر مکعب است . این بنا به ارتفاع ۱۳ متر ولی ارتفاع کلیسا از سطح زمین تا انتهای صلیب به بلندای ۸۴ متر می‌باشد. کف این کلیسا از سنگ مرمر ساخته شده و در دکور این کلیسا از موزاییک استفاده شده است .

تصاویر

samebaaaaa0805.jpg 0804kelidaasameba.jpg keliddddsa0804.jpg tsminda_sameb0804.jpg kelidaaaav0804.jpg
An item with the same key has already been added. Key: text